Sauna

Saunagebruik- en routing

Sauna gebruik volgens het oorspronkelijke ritueel

Saunagebruik is van oorsprong naakt, bij Thermae 2000 kunt u ook met uw badkleding komen ontspannen op badkledingdagen. Wanneer u in uw badkleding gebruik maakt van de sauna's, is het van belang dat u extra rekening houdt met de hygiëne. Dit doet u door het onderstaande ritueel nauwkeurig te volgen.

Het saunabad is niet alleen het opwarmen in de hete cabine, het is een spel van afwisselend opwarmen, afkoelen en rusten. Maar geen spel zonder spelregels. Het sauna bad is een nauwkeurig voorgeschreven ritueel. Bekijk hier de uitleg in het kort.

Douchen 

Voordat u de saunacabine ingaat neemt u een warme douche, ook al heeft u dit eerder op de dag al gedaan. Het is onder meer het tonen van respect voor uw mede- saunagangers: totale reinheid.

Afdrogen 

Hoewel u na een paar minuten weer nat zult zijn van het zweet, is het toch van belang dat het douchen wordt gevolgd door een grondige afdroogbeurt. De handdoek die u daarvoor gebruikt moet bij voorkeur niet dezelfde zijn die u gebruikt in de saunacabine. 

Warm voetenbad 

In iedere goede sauna vindt u een warm voetenbad. Voordat u de cabine ingaat warmt u daarin uw voeten gedurende een paar minuten. Door de voetzoolreflex wordt uw lichaam voorverwarmd en versneld op temperatuur gebracht.

In de cabine 

In de saunacabine (die altijd van hout is) ligt de temperatuur tussen de 50 °C (onderin) tot omstreeks 100 °C (helemaal bovenin). Dat is niet te heet, omdat de aanwezige vochtdeeltjes die zich in de lucht bevinden verdampen. Op de onderste bank is het uiteraard minder heet dan op de bovenste (meestal zijn er in de wat grotere saunacabines drie banken op verschillende hoogtes). Al naar gelang uw reactie kan de eerst saunagang 8 tot 12 minuten duren. Het is wel de bedoeling dat uw hele lichaam zich op het badlaken bevindt, zodat uw zweet niet op het hout komt maar op uw badlaken. 

Nu afkoelen

Nu u in de cabine zoveel warmte hebt opgeslagen (hoofdzakelijk in uw huid) moet u door goede afkoeling die warmte geleidelijk aan weer kwijt raken. Ook hiervoor moet u de tijd nemen. U begint met een hap frisse lucht in de buitenlucht. Zowel zomers als 's winters is het aan te bevelen om even een flinke portie zuurstof binnen te krijgen. Daarna begint het verdere afkoelen van het lichaam. Er zijn daarvoor diverse mogelijkheden in een goede sauna: de waterslang, de koude douche en daarna het dompelbad. 

Weer in het voetenbad 

Voor de tweede keer maakt u nu gebruik van het warme voetenbad. Dat bevordert de doorstroming van uw bloed en voorkomt dat u na de afkoeling koud blijft.

En dan rusten 

Uw lichaam heeft na al deze gezonde inspanning wel even rust nodig. Daarvoor is tenminste 15 minuten rusten in de daarvoor bestemde ruimte zeker zo belangrijk als het voorgaande. U heeft tijdens het verblijf in de saunacabine vocht verloren: tijdens uw rustpauze kunt u dit weer aanvullen met een gezonde drank.

Reserveer uw dagje sauna

Pure ontspanning op de top van de Cauberg

met onze speciale arrangementen

Evening & Taste arrangement

vanaf 37,50p.p.
Meer informatie

Overnachting incl. 2 dagen wellness

vanaf 94,50p.p.
Meer informatie

Wellness & Taste arrangement

vanaf 47,50p.p.
Meer informatie

Hierboven zijn enkele actuele arrangementen uitgelicht.
Bekijk ook eens ons complete overzicht met alle verschillende arrangementen.

Alle arrangementen