Thermae 2000 Logo

Let op, uw internetbrowser is verouderd

Onze website heeft gedetecteerd dat u gebruik maakt van een verouderde internetbrowser. Voor de beste gebruikerservaring en makkelijk & snel online boeken, raden we u aan uw browser te updaten. 

Via de knop 'update mijn browser' gaat u naar een externe website waar u de laatste versie van uw browser kunt updaten. 

Website alsnog bekijken Update mijn browser
Menu

Saunagebruik- en routing

Sauna gebruik volgens het oorspronkelijke ritueel

Het saunabad is niet alleen het opwarmen in de hete cabine, het is een spel van afwisselend opwarmen, afkoelen en rusten. Maar geen spel zonder spelregels. Het sauna bad is een nauwkeurig voorgeschreven ritueel.

Douchen - Voordat u de saunacabine ingaat neemt u een warme douche, ook al heeft u dit eerder op de dag al gedaan. Het is onder meer het tonen van respect voor uw mede- saunagangers: totale reinheid.

Afdrogen - Hoewel u na een paar minuten weer nat zult zijn van het zweet, is het toch van belang dat het douchen wordt gevolgd door een grondige afdroogbeurt. De handdoek die u daarvoor gebruikt moet bij voorkeur niet dezelfde zijn die u gebruikt in de saunacabine. 

Warm voetenbad - In iedere goede sauna vindt u een warm voetenbad. Voordat u de cabine ingaat warmt u daarin uw voeten gedurende een paar minuten. Door de voetzoolreflex wordt uw lichaam voorverwarmd en versneld op temperatuur gebracht.

In de cabine - In de saunacabine (die altijd van hout is) ligt de temperatuur tussen de 50 °C (onderin) tot omstreeks 100 °C (helemaal bovenin). Dat is niet te heet, omdat de aanwezige vochtdeeltjes die zich in de lucht bevinden verdampen. Op de onderste bank is het uiteraard minder heet dan op de bovenste (meestal zijn er in de wat grotere saunacabines drie banken op verschillende hoogtes). Al naar gelang uw reactie kan de eerst saunagang 8 tot 12 minuten duren. Het is wel de bedoeling dat uw hele lichaam zich op het badlaken bevindt, zodat uw zweet niet op het hout komt maar op uw badlaken. 

Nu afkoelen - Nu u in de cabine zoveel warmte hebt opgeslagen (hoofdzakelijk in uw huid) moet u door goede afkoeling die warmte geleidelijk aan weer kwijt raken. Ook hiervoor moet u de tijd nemen. U begint met een hap frisse lucht in de buitenlucht. Zowel zomers als 's winters is het aan te bevelen om even een flinke portie zuurstof binnen te krijgen. Daarna begint het verdere afkoelen van het lichaam. Er zijn daarvoor diverse mogelijkheden in een goede sauna: de waterslang, de koude douche en daarna het dompelbad. 

Weer in het voetenbad - Voor de tweede keer maakt u nu gebruik van het warme voetenbad. Dat bevordert de doorstroming van uw bloed en voorkomt dat u na de afkoeling koud blijft.

En dan rusten - Uw lichaam heeft na al deze gezonde inspanning wel even rust nodig. Daarvoor is tenminste 15 minuten rusten in de daarvoor bestemde ruimte zeker zo belangrijk als het voorgaande. U heeft tijdens het verblijf in de saunacabine vocht verloren: tijdens uw rustpauze kunt u dit weer aanvullen met een gezonde drank.
 

Reserveren Boek nu
x

Vragen of feedback over het reserveren op onze nieuwe site? Bel 043-6092000. Wij helpen graag verder.

Hulp nodig?

Sitemap