Menu

Echografie bij fysiotherapie

Wat is echografie?

Echografie is een specialisatie binnen de fysiotherapie. Echografische beeldvorming is een zeer bruikbare methode om structuren als botten, gewrichten, spieren, pezen, kapsel en banden te bestuderen. Echografie geeft een directe weergave van beweging, functie en anatomie van het lichaam. Weefselschade na een (sport)blessure is met echografie goed te beoordelen en de mate van weefselherstel kan tijdens de revalidatie worden bewaakt. Een echografisch onderzoek levert sneller en meer informatie op.

Hoe werkt echografie?

Bij de toepassing van echografie wordt gebruik gemaakt van hoog frequente geluidsgolven. Deze kan de mens niet horen. De golven worden uitgezonden door een zender die geplaatst wordt op de huid. Deze zender is tegelijk ook de ontvanger van de golven die teruggekaatst worden door het lichaamsweefsel. De verschillende weefsels in het lichaam absorberen en weerkaatsen de geluidsgolven. Ze doen dat allemaal in verschillende mate. De zender is verbonden met een computer. Deze vertaalt de geluidsgolven naar elektrische signalen die op het scherm verschijnen als grijswaarden. Op deze manier verschijnt op het scherm een echo afbeelding van de weefsels.

Hoe verloopt een onderzoek met echografie?

De patiënt neemt afhankelijk van het te onderzoeken gebied plaats op een stoel of op de behandelbank. Een transparante gel wordt tussen de zender en het lichaam toegepast om een goed contact te verkrijgen met de huid. Onze fysiotherapeut “scant” het gebied, bestudeert de weergave op de monitor en bewaart indien gewenst een aantal relevante plaatjes. Het onderzoek is relatief snel en de patiënt voelt er niets van. In enkele gevallen kan bij het “scannen” van een gevoelig gebied een lichte pijn optreden.

Structuur:

  • Spieren
  • Pezen
  • Slijmbeurzen
  • Gewrichtsbanden
  • Kapsels
  • Kraakbeen
  • Meniscus
  • Botten
  • Zenuwen

Beoordeling van:

  • Scheuren, littekens, kalkneerslag
  • Peesontsteking, scheuren, kalkneerslag
  • Slijmbeursontsteking
  • Verstuikingen, scheuren
  • Kapselontsteking, defecten
  • Gewrichtsslijtage, defecten
  • Scheuren
  • Losse botfragmenten, botbreuken
  • Tunnel, zoals bij het carpaal tunnel syndroom

Verzekering fysiotherapie

U dient aanvullend te verzekerd zijn voor fysiotherapie, mocht u een vergoeding van de verzekering willen ontvangen en u dient via een verwijzing van een specialist (o.a. huisarts, dermatoloog, oncoloog) bij onze fysiotherapie binnen te komen.

Contact

Afdeling fysiotherapie
Tel. 043-6092089 
Email fysio@thermae.nl

Bezig met verwerken, een ogenblik geduld a.u.b.

Dit product is helaas niet beschikbaar op de gekozen data.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik mijn cadeaubon verzilveren?

Het verzilveren van de cadeaubon doet u bij de laatste stap van uw reservering met de barcode. De waarde zal verrekend worden met het totaalbedrag.

Welke cadeaubonnen/vouchers kan ik online verzilveren?

U kunt cadeaubonnen met een waarde in euro's online bij ons verzilveren. Hieronder vallen cadeaubonnen die direct via onze website zijn aangekocht. Hieronder vindt u twee voorbeelden.

Voorbeeld 1:

Voorbeeld 2:

Moet ik een cadeaubon in één keer besteden?

Ja, u kunt de cadeaubon het beste in één keer besteden. Blijft er een restwaarde over dan komt deze te vervallen. U doet er dus slim aan om voor een eindbedrag te gaan dat hoger is dan de waarde van uw cadeaubon. Het overige bedrag van uw reservering kunt u direct online betalen.

Is het mogelijk om meerdere cadeaubonnen in te leveren?

Ja, dat is mogelijk. Mits het totaalbedrag hoger is dan de cadeaubonnen bij elkaar opgeteld.

Is de cadeaubon persoonsgebonden?

Cadeaubonnen zijn niet persoonsgebonden en kunt u ook cadeau geven aan familie en vrienden.

Het inwisselen van mijn cadeaukaart lukt niet

Heeft u de streepjescode goed overgenomen? Heeft u de verzilverdatum op de bon gecheckt? Zo ja, neem dan contact met ons op.

Ik heb mijn cadeaubon ingeleverd bij een reservering, maar deze geannuleerd. Kan ik de bon opnieuw inleveren?

Ja, dat kan. Als u de cadeaubon niet verrekend heeft met een reservering, dan kunt u deze twee uur na de annulering opnieuw verzilveren.

Ik heb nog geen cadeaubon »

Meer